Volí si samostatné nebo společné činnosti z nabídky aktivit, které souvisí s aktuálním třídním vzdělávacím plánem:
• Činnost dělají děti bez přímého vedení učitelkou – samostatně.
• Činnost je založena na spolupráci dětí.
• Činnost dětem umožňuje volit vlastní postup, samy objevují jednotlivé kroky řešení úkolu.
• K činnosti si samy děti volí pomůcky, materiály. Samy si potřebné materiály přichystají i uklidí.
Učitelka má roli dirigenta: pozoruje, připravuje diferencované vzdělávací prostředí, udává tón, podporuje vše dobré, proaktivním chováním je pro děti zrcadlem, laskavým průvodcem, oporou. Dává dětem okamžitou, popisnou, pozitivní zpětnou vazbu na jejich chování a učení. Dítě potřebuje vědět, které postupy a které chování má opakovat. Každá učitelka osobně zodpovídá za připravené, bezpečné a vzdělávací prostředí.
• Vítáme den – třídní rituál
• Komunitní kruh – společné sdílení
• Plánování, diskuse – řešení problémů, hodnocení, reflexe
• Pěvecký kroužek Zvoneček
• Čarování s hlínou – keramika
• Flétnička – veselé pískání a zdravé dýchání
• Klíček pro jazýček – logopedická prevence
• Narozeninový den – osobnostně sociální výchova